fbpx

n header

Nechodíš v jeho mokasínech

Aneb jak o druhém všechno víme

Ahoj, lidi.

„Ty ho znáš?“, ptáme se často a následuje odpověď: „No jasně, už dlouho. Znám ho jak své boty.“ Možná je v tom podobnost s tím indiánským rčením, příslovím či konkrétním výrokem konkrétního moudrého rudého muže, což asi nikdo s jistotou neví. Možná je to jen romantická smyšlenka. Ale je v tom hezkém obrazu skryta malá velká myšlenka. My jsme totiž opravdu často skálopevně přesvědčeni o tom, jak dobře či dokonale známe své blízké a někdy i méně blízké lépe, než se znají sami. Taky nosíte cizí mokasíny?

Asi je pro nás těžké pozorovat sami sebe. Mohlo by to i bolet, pokud bychom se snažili být objektivní. Jestli to vůbec jde a do jaké míry… Museli bychom si popravdě přiznat své slabé stránky. Své někdy opravdu ošklivé povahové rysy. Třeba svou závist. Myslím i tu negativní závist, protože v mém světě existuje i pozitivní závist. Přející. Ale o tom napíšu jindy. Nebo lenost, sobectví a podobně.

Všichni, tedy i ti nejsvatější z nás, máme za sebou řadu skutků, na něž nejsme hrdi, které bychom chtěli vymazat nebo alespoň utajit, zapomenout. Tedy pokud máme alespoň trochu soudnosti. Leckdo se něčím takovým totiž vůbec nezatěžuje. Myslím, že právě od těch svých slabostí a chyb odvádíme pozornost svou i pozornost ostatních kolem sebe, když mluvíme rádi o jiných. Nemusí to být hned pomluva, to nemám na mysli. Spíš ono hluboké a zoufale neopodstatněné přesvědčení, že my víme.

Nechodíš v jeho mokasínechOno „Myslíme, že víme“ není omezeno prostorem ani časem. My totiž víme, co dělal Franta někde na druhém konci světa, než jsme zrovna byli my, protože ho přece známe. Víme, co dělal náš o generaci starší kamarád nebo třeba otec v době, kdy jsme ještě ani nežili, nebo nám byly třeba čtyři roky. Co musely vyvádět naše děti, když byly bez dozoru! Ne, nebyli jsme tam a ani jsme tam být nemohli. Přesto víme, protože ho známe. Umíme si představit, domyslet, doplnit nějaké kusé a třeba i zkreslené informace, domyslet si, vymyslet si… My víme. Víme, co dělal, a dokonce i proč to dělal, protože my ho přece známe. My víme!

Opravdu nejsem sportovec i když pohyb mám rád. Sport ne, ale o tom napíšu jindy. Jednoho jsem si ovšem u sportu všimnul. Ty desítky tisíc lidí na stadioně a třeba i miliony lidí u obrazovek v obýváku, v řecké taverně nebo třeba s mobilem v tramvaji, ti všichni přesně vědí. Jeden každý z nich ví, kam měla sedmnáctka běžet, kterou nohou kopnout, jak měl sudí pískat, na kterou stranu měl brankář skočit, jak se měla skokanka odrazit, či kdy měl cyklista přidat… Znáte to? „Bóóóže, to jsou chytráci“, říkal jsem si kolikrát, když jsem někde kolem nich prošel.

Pak jsem se párkrát přistihnul, jak vím, co by měl který z muzikantů kde hrát a co by určitě nikdy dělat neměl. Mám pro to opravdu skvělé a odborné vysvětlení. Protože když někdo v nejvyšším hlase vokálu, aby to bylo dobře slyšet, nechá po citlivém tónu melodii klesnout v závěru na kvintu, je to přece neoddiskutovatelná prasárna. O paralelních kvintách ani nemluvím. Ale mám i daleko méně podložené pravdy a jistoty. Ten text! Ta melodie! Ten přednes! Kde je dynamika! To aranžmá! Ten rytmus! A vůbec! Zase o lásce… Proč hraje s tím a zpívá s tou, a naopak proč už nehraje s tamtěmi, když to bylo nejlepší! Nebo ten zvuk, ten hall, ty basy! Ty debilní černé brýle na zelených vlasech! Všichni muzikanti víme. Jednou mi říkal nejmenovaný kolega: „To všechno, co ty nasereš do jedné písničky, bych měl na deset kousků...“. Ani nevím, jestli to byla pochvala nebo facka.

Víme, jak vařila pra-pra-prabába mé prabáby, proč od Marušky odešel Bedřich, proč autobusák nepočkal, když nás přece musel vidět, víme, co dělají baleťáci, když nebaletí, nebo dokonce víme něco úplně jiného, než někdo říkal, protože my víme lěpe, co tím myslel, než ten, co to říkal...

Někdy to víme dokonce i hromadně. Všechny hodíme do jednoho pytle, kterému my nalepíme popisky. My totiž nejlépe víme, jakou mají povahu Němci, protože „to oni přece rozpoutali válku a vždycky hrabali pod sebe“. Vůbec nechceme slyšet, že jsou setsakra poučení a že už vyrostlo několik generací, které s tím nemají nic společného. Že jsou pracovití, a ne takoví vychcánci, jako mnoho z nás. Že nejvíc přispívají do společného unijního měšce, abychom my část místo rozvoje a přiblížení se jejich úrovni prošustrovali na hovadiny, pokud to rovnou neukradne nejvyšší mafián. My známe přesně všechna náboženství a jejich výklady, všechny národy a rasy, víme o každém člověku na planetě, co je vlastně zač. Proto taky nezpochybnitelně víme, že jsou s námi nekompatibilní a nepřizpůsobiví.

Mohl bych pokračovat, ale moudrý čtenář jistě ví, co mě zaujalo. Ta úžasná a poetická zkratka, že nevíš o nikom nic. Nechodíš v něčích mokasínech, nežiješ něčí život, necítíš jeho bolest, radost, hrdost, zklamání, únavu, zkušenost, naději nebo lásku. Nevíš vůbec nic. Myslím, že je dobré vědět, že lze druhého alespoň zkusit pochopit. Že lze případně i nechápat a  přesto respektovat, věřit. Že ani přijatá rána zrovna tady a zrovna teď neříká nic o povaze ani o životě toho, kdo ji dal, ani toho, kdo ji dostal. Že se na druhého můžeme jen dívat a zkoušet přijímat. Jakékoli hodnocení kohokoli totiž častěji popisuje nás samé.

Lidi, ahóóój!
Petr

Ilustrace: Lenka Pužmanová. Napsat Petrovi.

Další články tady

Muzikantský mejdlo

Aneb jak někdy hrát hodně neumíme

Ahoj, lidi.

Bylo to bombastické! To neuvěřitelné a rychle se vyvíjející všechno kolem nás a všeobecné porevoluční nadšení, že teď už to jde. Dosud platilo, že vše, co není povoleno, je zakázáno. Teď jsme se učili žít s pocitem, že je to naopak. Vše, co není zakázáno, je dovoleno. Najednou jsme nemuseli žádat o schvalovací řízení na každý koncert, dokonce taková neformální muzikantská setkání jsme nemuseli ani ohlásit. Tenkrát někdo dostal úžasný nápad. Najde se nějaký klub, domluví se v něm pravidelné setkávání muzikantů, bude tam posezení, bar s občerstvením, a především ozvučené pódium, kde si bude moct zahrát kdokoli s kýmkoli.

Ne, nebylo a nemělo to být posezení, jaká bývají na festivalech folkové, country a trampské muziky, kdy se kolektivně zpívají všeobecně známé písničky a často se promísí diváci s účinkujícími, kteří ještě na místě zbyli. Mělo to být setkání praktických profesionálních muzikantů, doprovodných, sólových i protagonistů. Bigbíti, folkáči, trampíci, dechovkáři i popíci se sešli, vítali se s těmi, se kterými se málokdy potkají, i se spoluhráči z vlastních kapel. Tak kdo začne?

Tady nastal první drobný problém. Nikdo nechtěl. Nebudu ze sebe dělat blba, aby mě pak všichni pomluvili, ne… A tak se sedělo a popíjelo, povídalo v různě se proměňujících skupinkách u stolů, u baru, u okna, u dveří, v koutech i na chodbách. „Tak někdo zahrajte, je to tu jak na funuse…“ Řekl někdo a hned litoval, protože odpovědí mu bylo: „No tak začni ty!“ „Co jááá!“ Ještě to chce asi trochu alkoholu, ať spadnou zábrany a zapomene se ten stařičký fór, jak se potkají dva muzikanti a nepomlouvají třetího.

Muzikantský  mejdloPozději se někdo s někým konečně vydá k pódiu, že spolu něco zkusí. Prvních pár minut nastavují zvuky, čímž ruší zbytek lidí v družné zábavě. Pak jednotlivě nabízejí tomu druhému nějaké geniální téma, jaké má přece každý muzikant celý život v hlavě, čímž ruší ještě víc. Někteří mají i dvě. Stále se nemohou na ničem shodnout, a tak začnou hrát bluesovou dvanáctku. Čtenář muzikant ví, ostatním řeknu jen stručně, že je to takové základní všeobecně známé schéma akordů, které se používá v blues. Ještě se shodnou na tónině a tempu no a konečně hrají něco smysluplného společně. Nádhera. Přehrají to schéma jednou, dvakrát, někdo by měl začít zpívat, ale oni vlastně nehrají konkrétní song, nemají text a nejsou ani tak schopní, ani tak opilí, aby ho vymysleli za jízdy. A taky pořád platí, že ze sebe nechtějí udělat pitomce. Jeden tedy zahraje jakési sólo. V dalším kole už hrají sólo oba, ale není doprovod a začnou se ztrácet. Po dalších dvou kolech se navzájem pochopí a začnou se v doprovodu a sólech střídat. Postupně také přidávají na hlasitosti, protože je ruší hluk bavících se lidí, kteří postupně přidávají na hlasitosti hovoru, protože je ruší ti hráči. Už by toho mohli nechat, je vidět v pohledech řady z nich a později i lehce pohrdavý a špatně skrývaný úsměv. „Nepomlouvej a pojď hrát!“ Přidá se tedy třetí, případně čtvrtý hráč až do vyčerpání počtu nástrojů, možností ozvučení, místa a dalších omezujících faktorů.

Mohl bych to popisovat ještě dál, ale zkrátím to na několik poznatků, které jsem si pro sebe udělal.

  • Muzikanti, ač ve svých kapelách mnohdy i velmi dobří, spolu velmi často neumí jen tak hrát nic, co nenazkoušeli. Obvykle skončí nekonečným omíláním nějakého jednoduchého motivu nebo zmíněným bluesovým schématem.
  • Zpívat je jim před ostatními blbé, když tam není publikum, před kterým by se předvedli. Nemají ani moc motivaci, zejména když se připočte žánrová odlišnost. Rocker by se přece styděl zpívat Rosu na kolejích a folkaře hard rock či dokonce black metalové chrčení taky moc nebaví.
  • Muzikant ovšem často neumí posluchat kolegu. Nejdřív poslechnout, identifikovat tóninu, rytmus, sled akrdů, schéma... Umí jen vysílat, přijímat už méně nebo vůbec. Prostě začne hrát kolegovi do jeho hraní, aniž by tušil, natož věděl, co přijde v příští době či taktu.
  • Muzikanti spolu často neumějí jen tak hrát. Improvizace je sice touhou leckterého z nich, ale nemá pro to žádné základy než své dva až čtyři grify, které s malými obměnami používá do všeho celý život. Neumějí se navzájem poslouchat, předvídat či naopak naznačovat postup harmonie, vymýšlet jednoduché a čitelné melodie, místo obvyklých vysokorychlostních nemelodických běhů či nekonečného kvílení.
  • Muzikant namnoze neumí být obyčejným posluchačem. Ještě tak když je to aspoň z jeho žánru a z jeho oblíbených vzorů.

Těch setkání proběhlo jen pár a já už slyším kolegy, jak se řehtají, protože to znají. Viděli to u všech ostatních. U sebe samozřejmě ne. Už slyším, co by mi řekli, kdybych některého z nich jmenoval. Ale já myslím, že je to sranda i beze jmen, a to mé na konci postačí. Nejsem jiný…

Lidi, ahóóój!
Petr

Foto: Jiří Esser. Napsat Petrovi.

Další články tady

O mobilech a lidech

Aneb umíme to s mobilem?

Ahoj, lidi.

Mobil zvonil a zvonil a já se smál jako blázen. „Kde jsi?“, zeptal se mě úplně první volající na mobil, který mi sám pár chvil předtím zařídil. „Kde jsi?“, opakoval Petr Tolar otázku. „A čemu se řehtáš?“ Kuckaje se odpověděl jsem po pravdě: „V Mladé Boleslavi u pumpy na hajzlu!“ Dusil jsem se smíchy. Jednou rukou jsem se snažil zapnout kalhoty, když jsem tou druhou držel mobil velikosti půlcihly. „Kde jsi?“, bývá dodnes často první, co z mobilu uslyšíme. Dřív se volalo „někam“. Do kanceláře, do bytu nebo dokonce do telefonní budky. Předem dohodnutý či objednaný hovor na poštu do hovorny. Na konkrétní místo. Nikoho by nenapadla otázka „kde jsi“.

Vstupem mobilů do našeho světa se leccos změnilo. Něco k dobrému, něco ale kupodivu k horšímu. Nemohou za to samotné přístroje, nýbrž skutečnost, že se rychleji vyvinula technika než jakási etika.

Mobil například pro leckoho znamená, že já musím být k dispozici. Když nejsem, tak klidně řekne: „Tak na co ten mobil máš?“ Obvykle mám chuť vulgárně to dopovědět za něj, ale neudělám to. Snažím se vysvětlit, že mobil nemám kvůli němu, ale mám ho především kvůli sobě. Abych si mohl zavolat, když potřebuji. A dovolat se, pokud je ten druhý k dispozici. A vím, že k dispozici nemusí být. Stejně jako já. U pevné linky se to neřešilo. Nebere to, není tam. Hotovo. Existovala sice možnost, že je, ale spí či nechce být rušen, ovšem předpokládalo se spíš to první. Nikdo se tolik nezlobil, že mu to druhý nebere.

„Dej vědět, že jsi v pořádku na místě“, říkáme si navzájem a zapomeneme na to vzápětí. Jenže často tím způsobíme starost. Jako malý kluk jsem jel s tátou do Bulharska. Tři týdny o nás nikdo nevěděl, protože dovolat se přes pevné linky a ústředny několika států ve správnou chvíli z pošty na poštu bylo v podstatě nemožné. Poslali jsme dopis, že jsme dojeli v pořádku. Přišel asi týden po našem návratu. Proč to píšu? Protože tenkrát bylo normální, že člověk odjel a nebylo s ním spojení. Nikdo nemyslel hned na nejhorší. Dnes máte možnost zavolat či poslat SMS téměř odkudkoli. Když to ale neuděláte, způsobíte starost těm, od kterých jste odjeli. Když se zdržíte a nedáte vědět, způsobíte starost i těm, ke kterým jedete. Dřív si sami řekli, že je asi zpoždění vlaku nebo velký provoz na cestě.

Za přednost mobilů se pokládá možnost operativně se domluvit. Jenže je to opravdu přednost? Schůzky za časů pevných linek byly pevnější. Když už se lidé domluvili, že se sejdou ve čtvrtek ve čtyři „pod vocasem“ (tím nebyl míněn žádný státník, nýbrž zadní část pomníku sv. Václava na jeho náměstí…), tak to prostě platilo. Každý dělal vše pro to, aby tam byl včas. Ten, kdo tam byl, počkal 15 minut kvůli případnému zpoždění, to byla taková nepsaná norma. Víc ale ne. Prostě odešel a myslel si něco o zadní části nikoli toho koně. Další setkání se podle vzdálenosti a programu holt mohlo domluvit znovu a uskutečnit třeba taky za týden, za měsíc či za rok.

O mobilech a lidechDnes proběhne alespoň deset hovorů či SMS pro samotnou domluvu kde a kdy, protože se to neustále mění. Den před schůzkou si ještě potvrdíme, zda to platí. Když to neuděláte, nepočítá se s vámi. Když ano, i tak je to někdy pro druhého překvapení. Obvykle se ještě mění místo, čas či obojí a pak se to ještě dvakrát změní přímo v ten den. Ani tohle všechno nezaručí platnost dohodnutého. Volání přijde už v čase schůzky. „Zdržel jsem se tam a tam, můžeš sem přijet?“, hází bez uzardění viník problém na druhého a sedí si v klidu v teple. Nebo zavolá a řekne: „… za pár minut jsem tam, už jsem kousek od tebe…“, ačkoli je ještě 40 km daleko. Zcela bezostyšně si lžeme. Připravujeme o čas a nervy sebe i toho druhého. A vytváříme chaos. Náš program se hroutí a časem zjišťujeme, že už se ani nedá sestavit. Řada lidí už ani neumí říct pevný termín a místo. Nemají program. Čekají, až jak se to vyvine. Jedete do jiného města s instrukcí „…až tu budeš, zavolej mi…“, protože jiná domluva není možná. Zavoláte při příjezdu a zjistíte, že „…teď to nejde…“ a nakonec „…snad příště. Dej vědět, když sem pojedeš…“

Nebo komu vlastně voláme. Dřív se volalo k Novákům. Mohl to vzít Novák, Nováková, Nováčata, babička, tchyně či kdo tam zrovna byl. Nebo do kanceláře, kde bylo často na jeden přístroj a jedno číslo deset i více lidí. Mobil se stal velmi soukromou věcí, na kterou se prý nesluší bez dovolení sahat ani nejbližšímu partnerovi. Já to tak nemám, ale o tom píšu tady.

V hovorech mobilem se také ztratila účelovost a správná chvíle volání. Dříve se většinou volalo v pracovních věcech do práce a v pracovní dobu. Tam měl člověk k ruce to s čím nebo na čem pracoval. Doma nikoli. A naopak. Teď mě někdo nutí ideálně za jízdy v autě, či za chůze městem nebo lesem, abych si pamatoval, že až přijdu tam či tam, že mám zařídit to či ono.

Mohl bych popisovat spoustu srandovních situací, které bereme jako samozřejmost. Volání u jídla, psaní zpráv (nebo hraní her) na záchodě či v posteli. Viděl jsem lidi, co se málem přerazili, aby se rychle dostali z moře a vzali mobil zvonící na prostěradle, protože co když je to důležité. Není. Skoro nikdy to není tak důležité a neodkladné. Byly časy, kdy byl člověk v práci a neřešil domov, maximálně dostal instrukci, co má koupit cestou domů. Doma zase neřešil, co se nestihlo v práci, protože v tom chaosu jsme se ani nesešli. Buď doma neměl telefon, nebo si zaměstnavatel nedovolil volat kvůli něčemu, co se dá říct zítra v práci. Každý měl své doma a své v práci. A svou dovolenou.

Ne, nejsem nemoderní stařík! Mobil je naprosto skvělá a úžasná věc. Jen říkám, že jsme se ho za čtvrt století nenaučili používat s rozumem a slušností. Bude to s příchodem internetu v mobilu lepší?

Lidi, ahóóój!
Petr

Napsat Petrovi.

Další články tady

Podkategorie